onsdag 16 september 2009

Lille efter två veckor och tre dagar

Salut!

Nu har jag börjat i skolan, men kommer bara ha två lektioner i veckan fram till den 28e, då drar det igång på allvar.

Jag kommer sammanlagt läsa 8 (!!) kurser, vilka var och en har ett lektionstillfälle i veckan, så jag kommer ha fullt upp. Sen kommer jag tentera alla dessa på mindre än två veckor, jag brukar ha tentaångest för en enda, undrar hur jag ska må inför åtta?!
Bara en av mina är på franska (och franska kursen), vilket är mitt eget val då franskan inte är i toppform. Denna enda är inte så bara då det är Makroekonomi, eller Economie et Société som den heter, och jag uppfattar typ 1/3 av vad läraren pratar om. Får huvudvärk bara jag tänker ordet examination. De andra kurserna jag ska läsa är på engelska, eller mer åt frengelska, och jag vet inte riktigt vilka jag ska välja då de inte läggs upp förrens i slutet av den här veckan.
Men men, jag har nu flyttat in i min lägenhet och den är trevlig, bara det att jag har fått sällskap av inte så lika trevliga djur. Så håll tummarna för att mitt mördarmedel funkar och jag har utrotat alla.

Har funnit Ikea och det får mig att känna mig som hemma, lite fundersam över storleken på kuddarna de har här, men jag kan köpa knäckebröd, så jag är mer än nöjd. För i Frankrike äter de dessert till frukost, det är pain chocolat och croissanter som gäller, eller det nyttigare alternativet baguette. Jag har redan tröttnat och det är sisådär 3.5 månad kvar.

På de här två, ca, veckorna har jag hunnit med att gå runt bland alla stånden på la Braderie, som är som en enda stor loppmarknad över hela Lille, helt underbart! Och så har jag varit en sväng till Bryssel, vilket inte alls är så trist och grått som alla påpekat, och såklart partat en hel del. Jag har träffat en hel del supertrevliga människor, och nu vet jag att jag kommer trivas här!

Gänget som for till Bryssel, fv Amanda, Victoria, Jeff, jag, Andrea, Neliana, Barbara, Silvia, Camilla, Annika och sitter på marken gör Jasper och Andrea



Duvor i Bryssel




Vacker kyrka som vi stötte på under "shoppingen" i Bryssel

Kommer lägga upp fler bilder på Lille, denna underbart vackra stad, när internetuppkopplingen är bättre!
Bisoux / KD

3 kommentarer:

  1. åh vad roligt att du trivs kd! bryssel kanske bara är en grå stad om man åker i oktober hah.
    snart åker jag också, ska vi anordna en träff i paris?

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att det är bra för dig KD även om jag aldrig tvekade ett ögonblick på det. Saknar dig!

    SvaraRadera
  3. Karin! Roligt att saker rullar på!!
    Jag och lydia hälsade på matte på hans födelsedag och han sa att han självklart saknade dig mycket! din vän i sthlm saknar ditg med! Ha det så bra nu KD! Kram Carro

    SvaraRadera