tisdag 1 september 2009

Dag ett och två i Lille

Igår var en lång dag, åkte 05.00 från Hudiksvall för att hinna med flyget till Helsingfors, sen fick jag vänta i där i tre timmar på flyget som skulle ta mig till Paris. Väl framme i Paris skulle jag på ett tåg, som tog mig till ett annat tåg, som skulle ta mig till ett tredje tåg, som tog mig till Lille. Jag hade ingen biljett till den tredje och viktigaste tågfärden så jag hoppades att det skulle finnas försäljning på tågstationen Gare du Nord, och jag hade hoppats på fler rulltrappor och fungerade hissar... men icke, tung väska och många trappor resulterar i onda händer och svettig Karin.

Men iallafall, jag hittade en såndär biljettmaskin som även finns på alla tågstationer i Sverige, och valde att åka det tidigaste tåget som fanns, kl var då 17,46 och jag skulle på ett som gick 17.58. Snabbt tryckte jag in kortet, ej giltigt, testade igen och det gick, knappade in koden, ej godkänt. Åh, jag hade ju pengar så jag testade igen, nu var kl 17,50, hela köpet gick igenom och jag stämplade biljetten. Ja i Frankrike måste man först stämpla sin egen biljett innan man kliver på tåget, där en konduktör klipper i biljetten, konstigt med Frankrike #1.

Min biljett visade vagn 16, tåget började med vagn 9 och gick sedan nedåt. Förrvirrad frågar jag konduktören (Sandra, detta har du och jag gått igenom förr, men då hade halva tåget gått...) och han pekade längst bort till perrongens slut. Tänk att där vagn 1 tog slut började vagn 10 och sen gick det upp till 16, konstigt med Frankrike #2. Jag hade 5 minuter på mig att springa från vagn 8 där konduktören stod till min vagn. Den tunga väskan hjälpte inte direkt. Även att det var 27 grader varmt och sol, något som jag inte önskade just då.

Jag hann till vagnen innan tåget gick, och så här i efterhand undrar jag varför jag inte bara gick på och gick inne i tåget för då skulle jag inte behövt springa och bli dyngsur i svett. Dumma dumma jag, kan inte längre förneka, till Hannas och Lydias stora förtjusning, att jag är "Tok-Karin".


Jag kom fram i Lille kl 19 och åkte direkt till hotellet. Fått ett rum som stinker rök, har frågat om de har något rökfritt, men nej. Alla röker verkligen överallt och hela tiden här. Har iallafall gratis internet så det är bra.

Idag har jag försökt hitta lägenhet, vilket går sådär, och tagit metron in till stan.
Lillecity är hur fint som helst, fullt med gamla byggnader och kullerstensgator. Hittade H&M, Zara och Mango, till min stora lycka. Även att de har La Fayette, vilket kan jämföras med NK, mycket dyra saker men här och där dyker det upp ett billigare franskt märke. Jag fick gå och bita mig i tungan för att inte shoppa järnet. Så jag gick mest och tjuvkikade på alla människor, tog en kaffe och kikade ännu mer. Fransmännen tar med sig sina hundar in i klädbutikerna, inte bara de små, utan även stora jakthundar, konstigt med Frankrike #3.

Längtar redan hem. Men imorn ska jag till skolan för första gången, och hoppas att det vänder då.

Ta hand om er.


Bisoux / KD

2 kommentarer:

  1. åh vad spännande! sjysst det låter att sitta i en fransk stad och dricka kaffe och filosofera vad man ska göra med erasmus-stipendiet.. h&m eller zara...
    det kommer bli jättebra det här, lycka till i skolan imorgon!
    kramar

    SvaraRadera
  2. Men gosh! hade ingen aaaaning Karin.
    Va kul det låter!!
    VAD är det du ska plugga när nere i baguetternas land?

    KRAMA
    "kusin" Stina

    SvaraRadera