lördag 17 oktober 2009

Animal Nitrate

I torsdags blev jag medbjuden på konsert i Kreuzberg, och jag är inte den som brukar säga nej till sånt. Och det var ju lite av en upplevelse, vilket det mesta i den här stan är. Jag och mitt sällskap kom när förbandet precis var slut så det kan jag inte uttala mig så mycket om, men jag hann se att de körde på kastanjetter vilket alltid är sympatiskt.
Efter lite minglande släcktes ljuset och på scenen fanns det en projektorduk där det sattes igång en film. Eller film och film, det såg ut som ett nyhetsprogram från 70-talet, en korrekt äldre herre som satt och pratade på tyska och såg allvarlig ut. Och det var ju i sin ordning, tills man märkte att det var en liten igelkottsunge som klättrade på honom. Och sen en till. Jag är inte helt hundra på vad han mannen sa i klippet, men det borde ju ha haft något med igelkottar att göra, eftersom de blev inzoomade hela tiden.
Sen klipptes det över till en film som verkade vara ett avsnitt av Mitt i Naturen, för det var som en dokumentär om en råtta eller så som sprang runt på ängar och åkrar och var lycklig men där kom den Onda traktorn som skövlade allt det gulliga lilla djuret åt. Det var samma man som skötte snacket om hamstern eller råttan och när det kom till att den hade hittat en partner (djuret, inte den korrekte uppläsaren) stängdes filmen av och ut kom bandet. De körde igång med sina låtar som jag inte tror handlade om hamstrar, igelkottar eller äldre män, men jag är inte helt säker eftersom de sjöng på tyska och det är lite svårt att hänga med ibland. De körde någon slags pop, de såg poppiga ut iallafall-hängslen, hatt, stora glasögon.
Musiken var svängig men de fortsatte ha tema djur i bakgrunden. Under en låt som jag tror handlade om att byta namn visade de i bakgrunden några scener ur Bambi. Det var de scenerna där Bambi hänger med kaninerna och de skuttar runt och är lyckliga. Jag har ju inte sett den filmen sen jag var nio eftersom det var så jobbigt att gråta när mamma rådjur dog, så det var ju ett kärt återseende från min sida. Sen under sista låten var det tema djur under vatten. Det var jätteäckliga yngel eller småfiskar som simmade runt och deras ögon var så obehagliga att jag vägrade kolla på dem.
Mellansnacken var också ganska speciella. Den innan Bambi kan ha handlat om att han ville döpa om sin flickvän men då vart hon sur. Ett annat var om deras sci-fi serie de skrivit manus till, och han pratade om det i ungefär 100 år. Tydligen var det jätteroligt manus för alla i publiken skrattade så de dog och jag ville ju passa in så jag fick fram ett litet fnitter.
Det var en trevlig konsert och de var verkligen uppskattade för de fick inte bara gå på scenen en gång till, utan även en andra gång efter extranumret. Och jag gillar att de körde på temat så genomgående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar