torsdag 1 oktober 2009

mm så jag försöker fatta vilka och hur många kurser jag ska läsa egentligen. de som jag sökte i våras verkar inte gå, men det hör inte till ovanligheterna här tydligen. det är bara att skriva upp sig på nya och det finns en hel del att läsa. men problemet är det där med poängen. jag räknade ut att om jag skulle få ihop alla poäng för terminen skulle jag behöva läsa 10 kurser och det känns lite väl. visst är det 30hp per termin? jag ska undersöka det här grundligare och förhoppningsvis löser det sig.

annars dårå, jag lyckades fixa internet så nu slipper jag internetkafeerna som luktar tvivelaktig rök. istället kan jag hänga på mitt favoritkafe på oranienstrasse och dricka billigt kaffe. det är sak nummer ett som är bra med berlin, alla billiga kafeerna. det finns hur många som helst och de är väldigt mysiga. iallafall här i öst.

igår gick jag en tur runt i de forna judiska kvarteren, bland annat gatan som var en av de första som nazisterna gav sig på under kristallnatten. det var hemskt såklart, och jag som älskar historia gick runt med stora ögon. överallt på trottoarerna satt det små skyltar att här bodde hon och han, mördade i läger 1943. på en ödetomt hade det förut legat ett judiskt ålderdomshem där nazis 1943 (tror jag) hade samlat upp alla områdets judar innan de skickade dem till koncentrationsläger och brevid låg en judisk kyrkogård som de hade vandaliserat, men grindarna hade hunnit stänga när jag kom dit så jag missade den. sen gick jag och köpte äppelkaka på ett bageri som under kriget gömde judar i källaren. hon som driver bageriet är dotter till han som gömde dem, så nära är historien.
en kyrkogård som jag iallafall kom in på var en gammal garnisonkyrkogård där massa gamla generaler och liknande ligger begravda. de hade väldigt pampiga stenar, kors och änglar på sina gravar och de flesta var från 1800-talet, tidigt 1900-tal. men så fanns det även massgravar och minnesmärken för de som dog i striderna om berlin april/maj 1945. vissa hade fått en personlig sten (ofta hade de dött ett visst datum i april, kommer inte ihåg vilket) men de flesta var utan namn och det var stenar som stod här ligger..och så massa namn listade..samt 146 stycken okända.

jag älskar berlin, det är en helt fantastisk stad att bara gå runt i. jag avslutade min rundvandring med att kolla på bokutförsäljningen utanför humboldt, mycket svenska författare. då hade solen hunnit gå ner över unter den linden. jag måste verkligen skaffa en vettig kamera så att jag kan ta kort ju. annars tycker jag att vissa som kommer hem från australien efter jul ska skynda sig hit eftersom jag VET att hon kommer älska allt det här. plus KD, vi måste ta reda på hur långt ifrån varandra vi egentligen är. mötas i paris? bryssel?
förresten kan jag informera att jag pratar tyska så gott jag kan men jag märker att när jag gör det spärrar jag upp ögonen massa och pratar med ytterst ljus och flickaktig röst. sjukt töntigt men det beror nog på språkosäkerheten.

hoppas allt är bra med er,
eder lydia

1 kommentar: