onsdag 21 oktober 2009

Vive la Suède!

Skolan har verkligen satt igâng, det känns i hela kroppen, tur att jag har lov nästa vecka!

För en vecka sen var jag pâ Peter, Björn & John, SJUKT bra var det! Vi var fem svenskar + Victoria, Jeff, Nick, Lise och Flora, sâ vi pratade med killarna i bandet och självklart fick vi vâra biljetter signerade och alla var sâ glada!

I lördags var jag hembjuden till Casey, en amerikanska som försöker i allra yttersta mân adaptera sig till den franska kulturen och atmosfären, helst av allt vill hon inte prata ett ord engelska och bara umgâs med fransmän! Ändâ bjöd hon oss pâ afternoon tea, som inte direkt är franskt, men vi ât franska kakor och croissanter iallafall.
Vi pratade franska nästan hela eftermiddan, jag förstod allt vad de pratade om, men det är en spärr i mig som gör att jag inte pratar, och den mâste släppa snart! Framförallt inför min muntliga tenta i makroekonomi, för även om jag kan ha en nâgorlunda konversation pâ franska, har jag inte vokabuläret för att bygga upp ett svar pâ en ekonomisk frâga!
Jag kommer precis ifrân veckans makrolektion, franska studenter är galna, de skriver ner EXAKT ALLT vad läraren säger, utan tanke pâ vad det handlar om, de bara skriver och skriver. Man blir sjukt stressad!

Idag har vi gâtt igenom lite av arbetsmarknaden, bildade IS-kurvan pâ 5min och börjat pâ penningmarknaden, sâ nu mâste jag hem för att lâsa pâ franska ord om likvidamedel!

Imorgon anländer min blivande sambo till Lille, och pâ onsdag âker vi till Paris! Vi ska turista, äta gott, shoppa och bara njuta av en av världens vackraste städer! Längtar!

Nu ska jag fôrbereda mig inför European Welfare Systems, idag ska vi gâ igenom världens bästa välfärdsstat - Sverige!


À bientôt mes amis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar