torsdag 8 oktober 2009

det skulle ju va dans, dans, dans

igår fick jag äntligen uppleva lite hederlig berlinsk klubbkultur!
jag har träffat några skotska tjejer och tillsammans med dem samt lite annat folk de kände, och folk som dessa kände, gick vi ut igår.
först åkte vi till typ förorten till en polsk kille och drack öl, men planen var att gå till en hemlig klubb som bara är öppen på onsdagar och som man behövde ett lösenord för att komma in på. som tur var kände tom, en av killarna som var med, en tjej som kände en tjej som kände någon som typ jobbade där. så vi hade lösenordet, som ändras varje vecka.
när vi väl kom iväg från den polska killen hade u-bahn (tunnelbanan) slutat gå. mycket drygt. men det som äger med den här stan är att det går spårvagnar hela natten också! så vi hoppade på en, åkte en stund, hoppade av igen, väntade på nästa. allt medan regnet öste ner. när vi var färdigåkta och inne i stan igen väntade vi i en busskur på att det värsta regnet skulle ge sig. då träffade vi en kille som kunde visa oss vägen för vi var lite lost. han var sjysst, han jobbade med att producera musik och vara dj har jag för mig. han var också ganska ny i stan men verkade ändå veta vad han gjorde.
vi kom fram till gatan klubben skulle ligga på men först ville alla gå till mcdonalds som låg ganska nära. jag var lite orolig att klubben skulle hinna stänga - klockan var runt 2- men då tittade den här killen på mig föraktfullt och frågade om jag NÅGONSIN hade varit ute i berlin förut. enligt honom stänger klubbarna här aldrig innan 6 på morgonen och typ INGEN går ut innan två. hepp sa jag, och fick skämmas lite.
en cheesburgare senare kom vi till en mörk bakgård där det stod två män med ficklampor som lös på oss misstänksamt. vi sa lösenordet och fick gå förbi!
i dörren var en av stämplarna man kunde få en jättestor livmoder, men min arm var för liten så jag fick en annan. tom fick en jättestor och snygg fisk.
sen gick vi ner för massa mörka och smala trappor till själva klubben som var som en ruffig lagerlokal/källare. det var massa folk, gamla trasiga möbler här och där, pingisbord, sånt där football-spel, bar plus en dj som senare spelade new order. då vart jag glad!
det var väldigt ruffigt det hela, och kändes väldigt berlin! folk såg coola ut, de hängde runt, dansade, rökte fast man absolut inte fick på dansgolvet- hg känns väldigt uptight i jämförelse.
jag och caroline ( inte östis!) spelade några partier football med två tyska killar. en hette otto precis som min bror vilket av någon anledning gjorde mig helt glad. de var ganska sjyssta och berättade att man kunde skriva upp sig för att få mailet varje måndag med veckans lösenord. så det ska vi absolut göra, jag vet att ni skulle älska det här stället!
sen blev det morgon och u-bahn började gå så vi kunde åka hem.

2 kommentarer:

  1. vilken grej! nästa gång jag går på hg kommer jag insistera på att få säga "lösenordet" för att sen gå upp på dansgolvet för att röka en, see if I care! luktar trubbel!! kör hårt lydia wefer!! // möhr

    SvaraRadera
  2. jag ska införa lösenordskrav på JD i vår!!

    SvaraRadera