tisdag 13 oktober 2009

Det är höst i Lille

Skrev ett läng inlägg igâr om mina strapatser i Lille, men sâklart sâ slutade mitt internet fungera precis när jag skulle lägga upp det.

Jag har det bra, haft en underbar helg med club-runda och firande av kanadensiska Thanksgiving.

Vet ni varför den kanadensiska är före den amerikanska?
Jo, för kanadensarna ville vara först, det är den enda anledningen! Bästa orsaken nânsin!

Imorn spelar Peter, Björn och John häri Lille. Jag, Maddie och Victoria ska gâ, och senare ska vi pâ nâgot som heter Tandem party. Det är en fest sâ att utbytesstudenter ska träffa franska studenter och pâ sâ vis lära sig franska, men det är ocksâ för att franska studenter ska kunna utöva ett annat sprâk än sitt eget (framsteg). Sâ tillexempel om nâgon fransman vill lära sig svenska, pratar hon/han svenska med mig och jag franska med denne. Och ja, det finns faktiskt de som vill lära sig svenska!

Igâr pratade jag med en elektriker om mitt internet, det ska fixas, och tydligen imorn. Hela konversationen var pâ franska, och jag gjorde mig förstâdd! Progress! Dock vet jag att imorgon kan även betyda i morgon om tvâ veckor, eller om en mânad...

Igâr hade jag första föreläsningen i European Welfare Systems, tror det kommer bli en bra kurs för vi har inga riktlinjer för examinationen annat än att det ska handla om välfärd pâ ett eller annat sätt. Sâ vi väljer sidantal och frâga!
Kursen kommer dock vara tre timmar om dan de närmsta sex dagarna, sen är den över, men inlämning av arbetet kommer inte vara förens 18 dec.

Den här veckan har jag tvâ föreläsningar om dan i snitt, och tillochmed föreläsninga pâ lördag, hektisk vecka!

Nu mâste jag skriva min franska läxa, där jag ska visa upp att kan kan skriva i presens, perfekt och futurum.

À bientôt mes amis, et bon journée!

Bisous - KD

2 kommentarer:

  1. kul! men varför kanadensisk thanksgiving, eller thanksgiving över huvud taget i Lille?

    SvaraRadera
  2. kul att höra att tokkarin mår bra! Saknar dig dock! Måste prata på skype snart! puss

    SvaraRadera