måndag 10 augusti 2009

agnes är som bekant i rwanda med sin kille petter. denne man har en mycket bra blogg där han har skrivit ett inlägg runt det hemska folkmordet som skedde i mitten av 1990-talet i landet.

jag började skolan 1994, samma år som detta ägde rum. inte en enda gång under min skoltid, inte ens under gymnasiet, fick vi läsa någonting om detta.
det är väldigt sjukt att man i skolan gör en stor grej av en snubbe på skidor men helt ignorerar ett folkmord som sker i stort sett i nutid. det har väl till stor del med vårt västerländska perspektiv att göra, att man väljer vilken historia som ska berättas och läras ut, och hur.

alla måste läsa det petter skrev:
http://petter2000.blogspot.com/2009/08/nio-overlevande-av-50-000-manniskor.html

4 kommentarer:

  1. Tack Lydia! Och det är bra, eller till och med nödvändigt, att du hjälper till att sprida ordet!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har läst och jag kan bara tipsa er andra om att göra det också. För övrigt tycker jag att ni ska läsa allt Petter skriver för det är bra. Tack o hej. Hanna

    SvaraRadera
  3. Tack Hanna, tack tack! Jag följer era öden med spänning också!

    SvaraRadera