lördag 22 augusti 2009

jag ar i usa nu! klockan ar fem pa morgonen och klara sover. vi har det mkt bra i bostons suburb. det ar tropisk hetta har nastan, sjukt fuktigt! men igar var vi vid havet (atlanten) och dar var det svalare,men jag tror jag har brant min nasa.
idag ska vi in till boston, tydligen ar det match mellan red sox och yankees i stan idag och det ar en ganska big deal har. typ som aik moter djurgarden i sthlm. det kommer vara massa folk med baseballkepsar overallt, hah! jag som gillar sport kommer gillart!
igar hangde vi i omradet dar klara bor, bla cruisade vi genom de mer valbargade omraderna i ett samhalle som kallas marblehead. det var helt sjuka hus, bland annat ett slott dar nagon bodde med havet som bakgard. det slog djursholm! sen kopte jag en gammal samling av edgar allan poes verk fran 20-talet i en gammal bokaffar. det gjorde mig glad.
salem, som ligger har ocksa och som vi var i igar, ar en gammal stad som ar kand for att de brande haxor for ett tag sen. det spelar de pa och overallt fanns det museum, butiker som skulle fa lajvare att grata av lycka etc. men det var en fin stad och de hade fina sma smyckesbodar.
manga hus i staden har en skylt dar det star vem som byggde det och nar, ju aldre datum desto creddigare. den aldsta jag hittat ar 1710 av nagon snubbe vid namn jonathan.
folk ar trevliga har men man far inte ga pa alla grasmattor, aven om de ligger mitt i stan helt random kan de vara privatagda. jag blev provocerad av det och ville gora det iaf, men da sa klara till mig pa skarpen. vidare ar det precis som man tankt med stora amerikanska flaggor overallt. iallafall har i fororten som vi bor i, den kallas swampscott och precis vid havet. sen ligger salem och marblehead precis i narheten, typ tio min med bil. man gar aldrig och man laser dorrarna nar man kor.
det ska bli spannande att se hur annorlunda en storstad ar fran en liten har. jag tror att boston ar mer chill, men eftersom det kommer vara massa sport-folk overallt far vi se hur det ar med den saken. de brukar vara det mesta forutom chill ar min erfarenhet...
aterkommer med fler rapporter och bilder!
hoppas ni andra har det bra ocksa, hanna pa sitt springbreak och karin med packningen!

hejhej

2 kommentarer:

  1. Tack Lydia men jag är ännu inte på Spring break. Det är inte förrän om en månad.

    SvaraRadera
  2. kul!
    akta dig för allt. amerikaner är inte helt kloka

    SvaraRadera