tisdag 17 november 2009

I want to break free

Jag tror inte jag berättat om 20-års jubileet av murens fall här i stan förra veckan.
Det var en väldans hype innan, men nästan mer i svensk media än i tysk känns det som. Varenda svensk tidning jag läste skrev massa om det, både på kultusidorna och i debattartiklar togs det upp och väl i måndags var det livebloggar och gud vet allt. Temat var Berlin i både DN, svenskan och i de andra tidningarna jag följer på nätet.
Men här då? Jomen jag gick en sväng längs Unter den Linden mot Brandenburger Tor, men det regnade nåt så förjävligt och var mörkt och massa folk och avspärrningar och all that jazz. Så vi såg (delar av) galejet på TV hemma. Merkel snackade, fyrverkerier smälldes av och till slut kom den Symboliska Höjdpunkten- polsk fackföreningshjälte välte den första domino-brickan som symboliserade muren. Jag hade gått förbi Potsdamer Platz tidigare under dagen på vägen hem och sett installationen, ganska coolt ändå.
Sen zappade vi över till en annan kanal.
Nu när jag i efterhand tänker efter så var folk mer pepp i Sverige än här, både i media som sagt men även random folk. Min mamma ringde dagen innan för att förklara vilken stor händelse det var för 20 år sen och visst var det väl det. Men sen när jag pratade med en bekant här om han hade gjort något speciellt för att fira sa han att det inte var så stor grej egentligen, ingen han kände hade firat direkt. Samma sak med några andra jag pratade med.
Så, de som verkar ha hypat mest för jubileumet var nog tyskar (berlinare) som var med för 20 år sen samt svenskar och svensk media.

Förresten börjar jag få panik för jag har inte gått på nåt museum, inte varit uppe i tv-tornet eller kollat på gamla muren. Men sen tänker jag, ähh jag hinner och orka var turistig.

3 kommentarer:

  1. jag har sparat allt mitt turistande till denna vecka då jag får besök, men ärligt. kommer personen i fråga ens ihåg ddr?
    äldre tror jag var mer pepp på jubileet

    SvaraRadera
  2. nej, det finns val ingen cheers-bar att ta kort vid direkt...

    gjorde vi inte mycket sant nar vi var dar forra gangen?

    /klara

    SvaraRadera
  3. nja inte såå mkt ändå klara? vi var ju inte på några museum eller så vad JAG kan minnas.

    joo men det är roligt ändå att alla i sverige var aspepp och ba ooohhh vilken stor grej. och vissa unga här var ju födda i öst och hade föräldrar vars liv allvarligt präglades av delningen, så de borde ju bry sig kan man tycka.

    SvaraRadera