torsdag 26 november 2009

Lite om politik och sånt

Jag äter wasa-knäcke med brie, det är min nya favorit. Som tur är kan man köpa knäckebröd lite här och var så det går ingen nöd på mig.
Egentligen skulle jag ge er ett fin-fint bildreportage från mitt hus, men det är strejk mellan min dåliga kamera och min ännu sämre dator.
Därför kommer dagens inlägg handla om annat, nämligen Kreuzberg. Som vissa kanske redan vet är det en stadsdel här i Berlin som ligger i öst och är ganska hipp numera. Jag har hängt där lite, det finns sjyssta barer, konsertlokaler och en gata som brukar användas för filminspelningar. Tills nu har det i området mestandels bott invandrare, främst från Turkiet- vilket märks på området med alla olika mataffärer, resturanger etc-, samt fattiga studenter och annat folk med inte så mycket pengar och cred i samhället. Men det var tills nyss alltså. En jag känner här bodde i Kreuzberg tills nåt år sen då hyrorna steg alldeles för mycket för att han skulle kunna bo kvar (han drog till väst istället), eftersom de trendkänsliga och coola har tröttnat på Prenzlauer Berg som har blivit lite mainstream och nu vill bo i Kreuzberg som fortfarande känns äkta och inte lika exploaterat (det finns inget HM där exempelvis).
Så, alla hipsters med pengar driver upp hyrorna och därför fick jag igår på lektionen ett flygblad med rubriken (fritt översatt) "Kreuzberg i kris?". Det var en inbjudan till en diskussionskväll för att diskutera problemet med att hyrorna har drivits upp så mycket att folk utan pengar (som brukade bo där) inte har råd med hyrorna, och att "chicka butiker och dyra barer har förändrat atmosfären". Vad kommer hända med folket i området om hyrorna fortsätter stiga, hur kan man förhindra detta och hur kan vi (de) organisera oss? Det är alltså ett slags uppror mot trendifiering av en stadsdel där det hittills har bott papperslösa, fattiga och andra som kommer behöva flytta för att alternativa människor med pengar vill bo bohemiskt och "äkta" (de är säkert från Sverige också, typ bott på söder). Det informerades även att allt kommer översättas till turkiska och arabiska och intiativtagarna verkar vara en grupp som kallar sig Gruppe Soziale Kämpfe (gissar ganska vänster).
Jag vet inte om jag skulle hålla med GSK i allt, men det är ett spännande fenomen de ska diskutera - vad händer med de utstötta, var ska de ta vägen och vem ser efter dem? Det jag tycker är intressant är inte angående dyra barer i Kreuzberg i sig utan hur okej är det att priser kan trissas upp så att folk utan pengar inte kan bo kvar. Det brukade vara en plats där de som inte har så hög status i samhället (invandrare, arbetslösa) kunde bo billigt, men nu drivs iväg för att den stadsdelen de har varit med att skapat attraherar trendkänsliga bloggare med rika föräldrar. Finns det någon som borde ta ansvar för dessa, att de får någonstans att bo? Eller är det inte ett problem alls? Är det bara så det ska vara och kan bli i en marknadsekonomi? En naturlig utveckling i stan kanske. Precis som i Stockholm, inga konstigheter.
Kreuzberg har varit så alternativt att det blir rätt nu, man tycker det är charmigt med allt det nedgångna (speciellt jag, jag älskar sånt!) och om några år blir det väl lika omöjligt att kunna bo där som det är att hitta en billig etta till en student vid Mariatorget.

Förresten får man politisk propaganda på lektionerna hela tiden, och studentstrejken är fortfarande i full gång.

3 kommentarer:

  1. åh nej! hyrorna drivs upp, vilket kommer leda till massa nybyggen när markvärdena går upp. stackars berlin. nya jobbtillfällen är ju precis det man velat undvika hela tiden.

    SvaraRadera
  2. meh var inte dryg fredrik!

    ...för i helvete...

    SvaraRadera
  3. nu är det väl inte riktigt så att Hammarby sjöstad är det som Berlin behöver? Eller att det saknades byggnadstillfällen när en hel stadsapparat skulle flytta in?

    SvaraRadera