söndag 1 november 2009

J'adore Paris!

Mattias har precis åkt hem och det känns super tomt här. Lägenheten har aldrig känts så här stor (och då bor jag på sisådär 15 kvadrat).
Under dessa tio dagar har vi strosat omkring i Lille, tittat på lite sevärdheter som finns här, och gått på marknaden i Wazemme, vilket är ett av de bästa sakerna här i Lille. Varje söndag (lite mindre marknad på tisdagar och torsdagar) kan man köpa allt från grönsaker, grillade kycklingar och oliver till väskor, underkläder, väskor och kläder. Man kan tillochmed köpa madrasser och köksprylar. Kort sagt, man kan köpa ALLT, ripoffs till goda priser! Det är verkligen det bästa sättet att köpa billiga, och bra grönsaker och frukt här i Lille. Ett plus är att det är riktigt härlig stämning och hela befolkningen vistas på ett och samma ställe.

Bilder säger ju mer än tusen ord så varsågod mina damer och herrar, min hemstad för tillfället:


Grande Place


Vieux Lille

Palais Beaux Arts

Gammalt, stängt och franskt!



Marknaden i Wazemme






Jag hade hemlängtan, så Mattias och jag åkte till IKEA.



Så här glad var jag!


Mattias bjöd på svenska köttbullar och hela jag sprack upp i ett leende!

Men:




Mattias hann äta sina, innan jag ens hade rört mina!



Då blev tok-Karin tokig (titta in blicken... tokig)

Men höjdpunkten under Mattias visit var ändå PARIS!


Vi bodde på ett jättefint hotell i området Madeleine, nära Operan och de finfina affärerna där man absout inte har råd att shoppa (LaFayette och Printemps, där Louis Vouiton och Chanel trängs sida vid sida med Miu Miu och Gucci).

Mestadels av denna fantastiska "week-end" mitt i veckan, spenderades gående, vi tog inte en enda metrotur och gick över exakt hela stan. I och med det hann vi se mycket av staden- Louvren är gigantiskt, hade helt glömt bort hur stor det faktiskt är, Notre-Dame är mindre än vad man tror, Eiffeltornet gör en aldrig besviken, och Montmartre är bara heeelt underbart franskt. Var man än vänder sig i Paris hittar man en historisk byggnad, ett vackert monument eller en gigantiskt staty. Nu låter jag som en reseförsäljare, men alltså Paris gör en inte besviken på en fläck!

Det blev mycket rödvin och väldigt dyra middagar under dessa tre dagar, men totalt värt alla pengar vi spenderat. Speciellt ostbrickan för 15 eur med fem olika ostar (blåmögel osten var värd bara den 15 eur), som vi spontanköpte efter en relativit dyr middag som grund.


Operan



Eglise de la Madeleine, bodde hundra meter från denna!


Obélisque de la Concorde med Eiffeltornet hägrande i bakgrunden!


Louvre (eller en del av det iallfall)


Jardin des Tuileries (parken framför Louvren)




Kartläsning ett måste











Paus i allt gående



En av alla backar i Montmartre


Sacre-Coeur











Detta tog en evighet, nu väntar sängen och imorgon ska jag börja med tre uppsatser ( social innovation and entrepreneurship in europe, european welfare systems och china's foreign policy and external relations) önska mig lycka till!
Bon niut et à bientôt!


4 kommentarer:

  1. hahaha tok-karin! som jag saknat den blicken :)
    åhh vad bra ni verkar ha haft det, lille verkar vara en jättetrevlig stad och paris ska vi inte ens tala om!
    det är måndagmorgon i berlins utkant, det regnar, jag är sjuk och ska på föreläsning. men kaffet är billigt!
    hepp!

    SvaraRadera
  2. bästa bilden är på mattias framfrör notre dame. nu känner jag mig och inspirerad och ska leta upp ett franskt hak till middagen!

    SvaraRadera
  3. Åh vad underbart med Paris! Det finns inte ord för hur underbart det är där! Ser ut som ni hade tur med vädret. Hoppas du har det bra, läser er blogg som en slav! Hoppas skola går bra också!

    Kram

    SvaraRadera
  4. hahha, äntligen visade sig tok-karin, superskön bild!!
    /carro

    SvaraRadera